Zrównoważone zarządzenie potencjałem pracowników
GRUPA DOCELOWA – DO KOGO SKIEROWANE JEST TO SZKOLENIE ?
Szkolenie dedykowane jest do kierowników działów, menadżerów, którzy zarządzają pracownikami w zespołach i grupach roboczych, a także do pracowników działów HR, którzy przeprowadzają rozmowy ewaluacyjne z pracownikami i pomagają planować ich rozwój kariery w organizacji.
IDEA SZKOLENIA:
Szkolenie to ma na celu pomóc uczestnikom w zrozumieniu, jakie korzyści płyną z zrównoważonego zarządzania potencjałem pracowników oraz jak efektywnie je wdrożyć w organizacji. Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat sposobów na identyfikację i rozwój potencjału pracowników, a także na temat sposobów na zachowanie równowagi między potrzebami organizacji a potrzebami pracowników. Omówione zostaną również sposoby na zapobieganie wypaleniu zawodowemu i tworzenie pozytywnej atmosfery pracy.
Pokażemy na przykładach, że różnorodne sposoby wykonywania pracy ( łączenie pracy zdalnej, home office z pracą w siedzibie firmy), oraz elastyczny czas pracy- są to wartości, które zatrzymują w firmie cennych pracowników, a nie stanowią bariery, czy przeszkody w wypełnianiu zakresu obowiązków. Omówimy także różne sposoby motywowania pracowników – zarówno te finansowe , jak i pozafinansowe.
KORZYŚCI:
Dla organizacji:
- Uczymy jak planować zatrudnienie, rekrutację i selekcję pracowników, a także jak przeprowadzać ocenianie, motywowanie, rozwój i zwalnianie pracowników.
Zrównoważone zarządzanie potencjałem pracowników oznacza uwzględnienie w procesie realizacji funkcji personalnej obok celów ekonomicznych przedsiębiorstwa, także aspektów społecznych i ekologicznych. Pokazujemy jak to wszystko połączyć w spójną całość- zgodnie z wartościami, jakimi kieruje się firma. - Posiadanie wielofunkcyjnych pracowników zapewnia organizacji ciągłość pracy, a pracownikom daje szansę na sprawdzenie się także w innych działach lub w innym zakresie obowiązków- stają się przez to pracownikami pożądanymi w tej organizacji, a ponadto wzmacnia się ich kompetencje na ogólnym rynku pracy.
- Dzielimy się doświadczeniem- jak angażowanie pracowników wszystkich szczebli w akcje CSR-owe wpływa na ich postrzeganie pracodawcy oraz na zwiększenie lojalności względem firmy.
Dla pracowników:
- Zrozumienie celów i korzyści wynikających ze zrównoważonego zarządzania potencjałem pracowników oraz zatrudniania nowych pracowników bądź przesunięć pracowników między działami w firmie.
- Uczymy jak komunikować pracownikom, dlaczego organizacja wprowadza zmiany i jakie korzyści z tego wynikają. Dzięki temu pracownicy mogą lepiej zrozumieć swoją rolę w procesie zmiany i przyczynić się do jego skutecznej realizacji.
- Odkrycie potencjału drzemiącego w pracownikach – wzmocnienie ich poczucia mistrzostwa dzięki programom mentoringowym ( doświadczony pracownik staje się mentorem dla nowo zatrudnionego)
- Mentoring odwrócony- pracownicy nowi, o małym stażu mogą też wnieść nowe wartości do firmy, mogą także stać się mentorami w dziedzinie cyfryzacji, nowych technologii dla pracowników generacji X czy Baby Boomers.
Korzyści wspólne:
- Tworzenie miejsc pracy w których począwszy od Employee Experiene poprzez rekrutację, wdrażanie w zakres obowiązków, rozwój ścieżki kariery w organizacji, aż po pożegnanie pracownika, cały proces odbywa się w sposób etyczny, z uwzględnieniem potrzeb organizacji oraz talentów i kompetencji pracowników.
- Poprawa relacji między pracownikami i przełożonymi – zrównoważone zarządzanie potencjałem pracowników pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb i oczekiwań obu stron-organizacji i pracowników, oraz na budowanie lepszych relacji między nimi.
Dzięki temu organizacja może stworzyć bardziej harmonijne środowisko pracy, co przekłada się na wyższą jakość pracy i zwiększenie satysfakcji pracowników i właścicieli firmy.
PROGRAM SZKOLENIA:
Rozpoczęcie szkolenia, poznajemy się. Kontrakt.
Oczekiwania uczestników względem szkolenia.
I. SPOŁECZNIE ODPOWIEDZIALNE ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI:
Społeczny wymiar zrównoważonego ZZL polega na optymalnym wykorzystaniu zasobów ludzkich przy jednoczesnym poszanowaniu prawo i godności człowieka
- Dobór pracowników – uczciwa oferta pracy — etyczna rozmowa kwalifikacyjna — przyjazna adaptacja.
- Motywowanie pracowników – godne wynagrodzenia — przejrzyste i obiektywne kryteria przyznawania gratyfikacji — wpływ pracowników na procesy decyzyjne w organizacji
- Ocenianie pracowników – przejrzystość systemu ocen okresowych — obiektywizm kryteriów oceny — eliminacja błędów systemowych oraz błędów w sztuce oceniania. — konstruktywna rozmowna oceniająca z pracownikiem.
- Rozwój pracowników – inwestowanie w rozwój pracowników — równość w dostępie do szkoleń.
- Kształtowanie warunków pracy – dbałość o przestrzeganie przepisów BHP — dbałość o ergonomię stanowisk pracy — work- life balance — przeciwdziałanie mobbingowi — rozbudowane świadczenia socjalne.
- Zwolnienia pracowników – zwolnienia z zachowaniem zasady poszanowania godności i praw pracowników — sprawiedliwe i czytelne procedury dyscyplinarne — outplacement
II. EKOLOGICZNE, „ZIELONE” ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI:
Polega na wykorzystaniu polityki personalnej w celu wspierania ekologii .Głównym celem „zielonego” ZZL jest kształtowanie wrażliwości ekologicznej zatrudnionych, proekologicznego środowiska pracy i ekologicznie odpowiedzialnych postaw pracowników, które to następnie są przenoszone, jako model funkcjonowania, do sfery prywatnej.
- Uwzględnianie zadań związanych z ochroną środowiska w opisach stanowisk pracy
- Zachęcanie do rozwoju „zielonych” kompetencji oraz oferowanie szkoleń środowiskowych dla pracowników i menedżerów.
- Dzielenie się wiedzą w odniesieniu do inicjatyw i programów środowiskowych oraz nagradzanie za ich realizację.
- Zachęcanie do ekologicznego postępowania podczas wykonywania zadań zawodowych (np. ograniczanie zużycia papieru w biurze, segregacja odpadów)
III. TRUDNOŚCI W ZRÓWNOWAŻONYM ZARZĄDZANIU POTENCJAŁEM PRACOWNIKÓW
Zapewnienie równowagi między celami komercyjnymi a społecznymi w przedsiębiorstwie, nastręcza wielu trudności . Dzieje się tak, gdyż kapitał społeczny (zewnętrzny i wewnętrzny) oraz rynkowy i strukturalny muszą być dostosowane do poziomu innych kapitałów. Powoduje to odwieczny dylemat wśród menadżerów czy bardziej inwestować w kapitał ludzki ( ludzie rotują, odchodzą, biorą urlopy zdrowotne, macierzyńskie itp.), czy jednak w kapitał zakładowy ( oprogramowanie, sprzęt, wyposażenia, technologię, maszyny).
Urządzenie będzie w firmie dłużej niż pracownik, ale co da organizacji posiadanie urządzenia, którego nie obsłuży poprawnie pracownik zaznajomiony z funkcjonalnością urządzenia czy programu?
- Narzędzia i testy ułatwiające dobór odpowiednich kandydatów do zespołu ( FRIS, DISC, Test Galuppa)
- Wdrażanie nowego pracownika w zakres obowiązków- zasada 4 P
- Mentoring ( kandydat pod opieką mentora z większym doświadczeniem w firmie)
- Mentoring odwrócony – czego nowy pracownik może nauczyć pozostałych członków zespołu?
- Rola rozmowy podsumowującej okres próbny.
- Rozmowa przełożonego z mentorem
- Rozmowa mentora z nowym pracownikiem – rola Feedbacku
- Rozmowa nowego pracownika z przełożonym
- Jasne określenie oczekiwań zespołu i szefa względem nowej osoby, oraz określenie ścieżki rozwoju na najbliższe 2 lata.
- Rola motywatorów – co oferuje pracodawca, a czego oczekuje pracownik?
IV. REKRUTACJA WEWNĘTRZNA – DLACZEGO JEST TAK WAŻNA I CO DAJE ORGANIZACJI?
- Komunikowanie zmian w firmie i rozpoczęcie procesu rekrutacji wewnętrznej na przykładzie cross-treningu między stanowiskami.
- Zalety cross- treningu i obszary do obserwacji. Gdzie mogą pojawić się trudności i jak na nie reagować?
- Oczekiwania pracodawcy wobec pracowników, którym proponujemy awans lub zmianę stanowiska pracy.
- Oczekiwania pracowników wobec pracodawcy w sytuacji awansu lub zmiany stanowiska pracy.
V. DLACZEGO W FIRMIE JEST TAK DUŻA ROTACJA PRACOWNIKÓW?
- Geneza sytuacji trudnych. Dlaczego pracownicy rotują?
- Jakie formy zatrudnienia i jakie motywatory są w stanie utrzymać pracowników w firmie dłużej niż 2 lata?
- Spotkania z pracownikami – jak często i w jakim celu?
- Różnice w sposobie pracy i w oczekiwaniach między pracownikami różnych generacji (Baby Boomers, Pokolenie X, Pokolenie Y, Pokolenie Z)
- Zalety zespołów multigeneracyjnych. Jak wzmacniać potencjał poszczególnych pracowników?
VI. KONFLIKTY W ZESPOŁACH PRACOWNICZYCH – NARZĘDZIA I SPOSOBY ROZWIĄZYWANIA SYTUACJI KONFLIKTOWYCH.
- Co generuje sytuacje trudne i konfliktowe w zespole?
- Podejście do czasu
- Rozumienie efektywności
- Przestrzeganie zasad panujących w firmie
- Poczucie odpowiedzialności
- Pracownicy innych narodowości- niezrozumienie oczekiwań polskich pracodawców oraz złe lub zbyt krótkie wprowadzenie pracownika w schemat funkcjonowania organizacji.
- Wpływ managerów HR oraz kierowników działów na atmosferę w grupie pracowniczej.
- Style rozwiązywania konfliktów
- Rywalizacja
- Unikanie
- Kompromis
- Dostosowanie
- Współpraca
- Pożegnanie pracownika odchodzącego lub zwalnianego z firmy.
Dlaczego i dla kogo jest to ważne?
VI. ZAKOŃCZENIE SZKOLENIA, PODSUMOWANIE, WRĘCZENIE CERTYFIKATÓW.
METODY, KTÓRE BĘDĄ WYKORZYSTYWANE PODCZAS SZKOLENIA :
1. WYKŁAD – metoda ta polega na przekazywaniu wiedzy przez trenera lub eksperta w formie prezentacji. Wykład jest skuteczny w przekazywaniu informacji teoretycznych.
2. STUDIUM PRZYPADKU – metoda ta polega na omawianiu konkretnych przypadków rekrutacji i zarządzania rozwojem pracowników w organizacji i analizie sposobu ich przeprowadzenia. Ta metoda jest szczególnie przydatna dla menedżerów, którzy mogą uczyć się na błędach i sukcesach innych organizacji.
3. GRY SZKOLENIOWE metoda ta polega na symulowaniu sytuacji biznesowych i umożliwieniu uczestnikom szkolenia podjęcia decyzji i prześledzenia skutków ich działań. Ta metoda jest skuteczna w rozwijaniu umiejętności podejmowania decyzji i kreatywnego myślenia.
4. WARSZTATY – metoda ta polega na łączeniu wykładów, dyskusji i ćwiczeń praktycznych. Warsztaty pozwalają na rozwijanie umiejętności praktycznych i interakcję między uczestnikami.
Trenerka prowadzi zajęcia zgodnie z cyklem Kolba.
Uatrakcyjnia je poprzez stosowanie narzędzi szkoleniowych takich jak: karty, filmiki, gry trenerskie, scenki, energizery, formularze, testy i dzielenie się przykładami z własnego życia zawodowego.
Czas trwania szkolenia (ilość dni/godzin): dni szkoleniowe ( 2 x 8 h = 16 h)